یک مولکول ساده می تواند از پیش دیابت جلوگیری کند

 7 فوریه 2018- بازگرداندن غلظت کوآنزیمQ10 به میزان طبیعی آن، می تواند مقاومت به انسولین یا پیش دیابت را که زمینه ساز دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی می باشد، از بین ببرد. کوآنزیمQ10یا CoQیک مولکول کلیدی در تولید انرژی در سلول ها، است.
ارتباط غلظتCoQ  و بروز مقاومت به انسولین در طیف وسیعی از آزمایشات invitro، مدل های موش و نمونه هایی از انسان، به عنوان بخشی از همکاری پژوهشی دانشگاه سیدنی، موسسه تحقیقات قلب و عروق ویکتور چانگ، ، دانشکده ی پزشکی دانشگاه دوک ، موسسه تحقیقات پزشکیGarvan، شرکتGenentech  و دانشگاه نیو ساوت ولز مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج این بررسی ها نشان داد که غلظت CoQ در بافت چربی و بافت عضلانی مقاوم به انسولین، کاهش یافته است.هنگامی که محققان غلظتCoQ را افزایش دادند، مقاومت به انسولین یا پیش دیابت معکوس شد.
یکی از نویسندگان این مقاله، دکتر Daniel Fazakerley  از دانشکده ی علوم و دانش زیست محیطی دانشگاه سیدنی و مرکز چارلز پرکینز گفت:CoQ نقش مهمی در تبدیل مواد مغذی مانند چربی و قند به انرژی قابل استفاده برای سلول ها دارد.
او توضیح داد: CoQ در میتوکندری که نیروگاه سلول های بدن ما می باشد، وجود دارد. جایی که این کوآنزیم برای انتقال جریان برق به موتور" سلول " یا میتوکندری که مسئول تولید انرژی است، مورد نیاز می باشد.
 تولید انرژی همچنین می تواند گونه های شیمیایی واکنشی را به عنوان محصولات جانبی تولید کند. این گونه های شیمیایی واکنشی که اغلب به عنوان" گونه های اکسیژن واکنش پذیر" یا " اکسیدان " نامیده می شوند می توانند به سلول ها آسیب رسانند.

 مطالعات قبلی نشان داده است که این اکسیدان ها می توانند مقاومت به انسولین ایجاد کنند. مطالعه ی اخیر نشان داد که کاهش میزان CoQ در میتوکندری تشکیل اکسیدانها رادر طی فرآیند تولید انرژی در میتوکندری ها افزایش می دهد.
 موضوع قابل توجه این است که با افزایش غلظت CoQدر میتوکندری ها، -در آزمایش بر روی سلول ها یا حیوانات-، محققان توانستند غلظت اکسیدان ها را در میتوکندری به مقدار نرمال بازگردانده و مقاومت به انسولین را معکوس کنند.
پروفسور دیوید جیمز، استاد زیست شناسی سیستم های متابولیک در مرکز چارلز پرکینز در دانشگاه سیدنی، گفت: تحقیقات ما حلقه ی گم شده در درک چگونگی ایجاد مقاومت به انسولین بر اثر تغییرات رژیم غذایی را مشخص نمود.

 او توضیح داد: خوردن یک رژیم غذایی با چربی بالا و قند زیاد، به عنوان یکی از عوامل خطر مهم برای چاقی و پیش دیابت شناخته شده است و این تحقیق ما را یک قدم به درک علت و چگونگی آن نزدیک تر کرد.
پروفسورRoland Stocker  از موسسه تحقیقات قلب ویکتور چانگ و دانشگاه نیو ساوت ولز می گوید: این یافته ها، سمت و سوی درمان های بالقوه ی آینده را برای مقاومت به انسولین و پیش دیابت مشخص نمود.نتایج این تحقیق در مجله ی eLife منتشر شده است.
افزایش غلظت CoQ می تواند یک اقدام پیشگیرانه ی ارزشمند برای مقاومت به انسولین یا بیماری های مرتبط با پیش دیابت مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها و زوال عقل باشد.
پروفسور Stocker توضیح داد: با این حال، مکمل های خوراکیCoQ ممکن است به دلیل جذب کم نتوانند به طور موثری مقدار CoQ را در میتوکندری بحالت نرمال بازگردانند. این تحقیق به ما انگیزه ای برای یافتن ابزارهای جایگزین برای افزایش CoQ در میتوکندری ها برای درمان مقاومت به انسولین و پیش دیابت می دهد. اگر یک مکمل تغذیه ای نتواند برای این کار موثر باشد، شاید بتوان بدن را تحریک کرد تا خود مقدار بیشتری از این کوآنزیم را تولید کند و یا روش هایی را جستجو کنیم که در وهله ی اول از کاهش غلظت آن جلوگیری کند.

منبع و سایت خبر:

eLife, 2018; 7 DOI: 10.7554/eLife.32111

www.sciencedaily.com/releases/2018/02/180207110109.htm